28 stycznia 2022

Nadwaga u dzieci – co warto o niej wiedzieć?

Bezsprzecznie nadwaga u dzieci w Polsce jest ogromnym problemem. Czy wiesz, że aż 30% dzieci w wieku wczesnoszkolnym i 20% nastolatków boryka się z tym problemem? Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się jakie są przyczyny nadwagi, jakie są skutki oraz jak pomóc dziecku, które zaczyna mieć problemy z wagą.

Przyczyny nadwagi u dzieci

Niestety ale nadwaga u dzieci przyjmuje tendencję wzrostową, a lekarze od kilku lat alarmują, że waga dzieci wciąż rośnie. Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej przedstawiło raport, z którego wynika, że na nadwagę bądź otyłość cierpi aż 30% polskich dzieci. Jeżeli chodzi o młodzież, to z problemem z nadmiernego poziomu tkanki tłuszczowej w ciele zmaga się co piąty uczeń w wieku od 10 do 16 roku życia. Problem ten częściej dotyka chłopców – 22%, aniżeli dziewczynek – 16%. Przyczyną nadwagi u dzieci jest zbyt niska aktywność fizyczna połączona ze złymi nawykami żywieniowymi. W obecnych czasach dzieci spożywają duże ilości przetworzonej żywności, która ma bardzo dużo kalorii, przez co młodzi często są na dodatnim bilansie energetycznym.

Nadwaga u dzieci – jakie są jej skutki?

Z pewnością zbyt duża masa ciała nie jest tylko problemem wizualnym ale również zdrowotnym. Z badań wynika, że nadwaga i otyłość:

  • odpowiadają za problemy ze stawami;
  • przyczyniają się do bólu pleców;
  • sprzyjają rozwijaniu się cukrzycy typu II;
  • powodują nadciśnienie;
  • problemy hormonalne u dziewczynek są nią spowodowane;
  • mogą przez nią pojawić się niektóre nowotwory, choroby układu sercowo-naczyniowego oraz problemy z wątrobą.

Ponadto nadwaga zwiększa ryzyko cięższego przebiegu COVID-19. Wiele chorób natury psychicznej, takich jak depresja czy zaburzenia odżywiania, również mogą być skutkiem problemów z utrzymaniem prawidłowej masy ciała u dzieci.

W jaki sposób sprawdzić czy masa ciała dziecka jest w normie?

Z pewnością w większości przypadków nadmiar kilogramów jest widoczny na pierwszy rzut oka. Niemniej jednak taka diagnoza nie jest wystarczająca, potrzebne są za to dokładne pomiary wagi i wzrostu oraz wiedza jak je zinterpretować. Na początku warto skorzystać z powszechnie dostępnego wskaźnika – Body Mass Index (BMI). Jednakże, aby ocenić wagę u dziecka, należy również wziąć pod uwagę etap jego rozwoju. U dzieci czy młodzieży wysokość wskaźnika BMI zależy od płci, ponadto zmienia się on wraz z wiekiem. Aby prawidłowo ocenić rozwój masy ciała u młodych najlepszym rozwiązaniem są tabele lub siatki centylowe wartości Body Mass Index. Taka siatka jest zupełnie inna dla chłopców i dziewczynek. Ponadto siatki oprócz płci, wagi i wzrostu, uwzględniają również wiek dziecka. Jeżeli wynik przekracza 85 centyla wskazuje to na otyłość.

Przykładowe kalkulatory BMI przeznaczone także dla dzieci:

  1. https://bmi22.pl
  2. https://1000dni.pl/narzedzia/kalkulator-bmi
  3. https://www.odzywianie.info.pl/kalkulatory-zywieniowe/kalkulator-bmi-dla-dzieci-i-mlodziezy

Nadwaga u dzieci – czy może to być genetyczne?

Wiele osób tłumaczy otyłość i nadwagę skłonnościami genetycznymi. Czy rzeczywiście jest to możliwe? Okazuje się, że czynniki genetyczne mogą tu odgrywać pewną rolę, ponieważ to one odpowiadają za przemianę materii oraz magazynowanie tkanki tłuszczowej wraz z jej rozkładem w organizmie. Niemniej jednak lekarze twierdzą, że skłonności genetyczne nie zawsze muszą prowadzić do problemów z wagą. Styl życia, który oparty jest na prawidłowej diecie i aktywności fizycznej, może w pełni zapobiec pojawieniu się nadprogramowych kilogramów. Często jednak przez czynniki genetyczne i niewłaściwy styl życia całe rodziny cierpią na problem z nadwagą. Badania wykazały, że aż 70% dzieci, który rodzice mają problem z otyłością, również ma z nią problem. W przypadku gdy waga rodziców jest w normie, to ryzyko otyłości u dziecka wynosi jedynie 10%.

Jakie są zasady prawidłowej diety?

Poprawny i zdrowy jadłospis powinien zawierać wszystkie składniki odżywcze, które są niezbędne, aby organizm działał prawidłowo. Jeżeli dziecko ma problem z nadwagą, warto udać się do dietetyka, który ułoży jadłospis, którego kaloryka pozwoli dzieci na schudnięcie. Niemniej jednak, tak czy tak warto znać podstawowe zasady zdrowej diety, którymi są:

  • regularnie spożywaj posiłki;
  • jedz dużo warzyw i owoców;
  • spożywaj pełnoziarniste produkty zbożowe;
  • dieta powinna być bogata w białko;
  • unikaj tłuszczy i słodyczy;
  • pij minimum 1,5 litra wody dziennie.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *